Jongens horen niet thuis in een moderichting

Jongens horen niet thuis in een moderichting

In het secundair onderwijs kiezen weinig meisjes voor studierichtingen in de exacte wetenschappen, techniek of informatie. Jongens kiezen dan weer weinig voor mode- en zorgrichtingen. Dit wordt deels verklaard door het feit dat jongens en meisjes niet genoeg worden aangemoedigd (en soms zelfs worden ontmoedigd) om studiekeuzes uit te proberen die ongewoon lijken voor hun geslacht.

Een verschil in studiekeuze betekent ook een verschil in kansen op de arbeidsmarkt en een onevenwichtige verdeling van vrouwen en mannen over de verschillende sectoren. Deze horizontale segregatie ligt deels aan de basis van de latere loonverschillen tussen vrouwen en mannen. Typische 'vrouwenjobs' zijn immers ook vaak de minder goed verloonde jobs. Daarnaast bieden nijverheidstechnische richtingen, waar meisjes ondervertegenwoordigd zijn, een betere uitgangspositie op de arbeidsmarkt.

Als leerlingen een brede waaier aan toekomstmogelijkheden aangeboden krijgen, zorgen we ervoor dat ze hun eigen talenten en interesses voldoende kunnen ontwikkelen. Door zowel vrouwelijke als mannelijke rolmodellen uit te nodigen vanuit verschillende vakgebieden en cursusmateriaal te voorzien waarin zowel mannen als vrouwen aan bod komen, zullen alle leerlingen zich aangesproken voelen.
 

Leestips