Jongens in de blokkenhoek, meisjes in de poppenhoek
Jongens in de blokkenhoek, meisjes in de poppenhoek
Kleuters leren spelenderwijs de wereld kennen. In het kinderdagverblijf, de instapklas en de eerste kleuterklas spelen jongens en meisjes nog met hetzelfde speelgoed. Langzaam maar zeker verandert er iets: op het einde van de kleuterschool zijn ze zich bewuster van hun geslacht en welke keuzes en gedragingen dat met zich meebrengt.
Hoe ouder kinderen worden, hoe stereotieper hun keuzes lijken. In sommige gevallen vinden ze een bepaald soort speelgoed gewoon écht heel leuk, maar in veel gevallen kiezen jongens voor auto's en meisjes voor poppen omdat ze denken dat het zo hoort of omdat ze bang zijn om te worden uitgelachen door hun klasgenoten.
Door speelhoeken neutraler te maken en verschillende soorten speelgoed te verspreiden over de hele klas, zorg je ervoor dat kinderen in alle hoeken willen en durven spelen.
Leestips
- Toolkit RoSa: Gender in de kleuterklas
- RoSa: Genderbewust lesgeven (gericht op alle leeftijden)
- Genderatwork: Genderklik in de kleuterklas
- Dossier Klasse: Meisjes/Jongens (gericht op alle leeftijden)
- The Telegraph: "What happened when a primary school went gender-neutral" (gericht op kleuteronderwijs)
- Nieuwsbrief RoSa: Genderbewust(er) lesgeven in de kleuterklas
- Kleutergewijs: Geef jongens en meisjes gelijke kansen door gelijk spel
- The Guardian: "Pink and blue toys coulour future of our children, study warns"
- Al Jazeera: "Barbie debuts doll in likeness of UK COVID-19 vaccine developer"
- De Morgen: "Lego maakt geen speelgoed meer voor ‘meisjes’ of ‘jongens’"