Virtuele genderongelijkheid

Als er nu één tak van de entertainmentwereld is waarbij je 100% gendergelijkheid verwacht, zijn het videogames. Wie speelt, doet dat in zijn eigen bubbel en stoort niemand. In 'Spider-Man' of 'Mario Odyssey' speel je uiteraard énkel als mannelijke Peter Parker of snorrenmans Mario Mario (inderdaad, voor- en achternaam zijn 'Mario'), maar van zodra de speler zelf zijn personage kan en mag samenstellen, zijn de mogelijkheden schier eindeloos. Een man in een zwembroek, een vrouw met een overall, een non-binaire persoon met streepjespak: de keuze is aan de speler. Never underestimate the power of PlayStation, inderdaad.

En toch. Blijkbaar is niet alles zo rooskleurig in gameland. De Amerikaanse software-ontwikkelaar Riot Games moet ongeveer 80 miljoen dollar betalen aan in totaal meer dan 2000 huidige en voormalige vrouwelijke werknemers. Riot Games is vooral bekend van zijn hitsucces 'League of Legends' (dat inderdaad wereldwijd door menig m-v-x wordt gespeeld). Het Department of Fair Employment and Housing (DFEH) noemt de uitspraak 'een historisch precedent' en 'een krachtig signaal in de gamewereld'. Meer dan drie jaar geleden startten twee vrouwen de zaak tegen Riot Games, waarbij ze melding maakten van genderdiscriminatie, een oneerlijke loonkloof, aanranding en vergelding wanneer ze durfden tegenspreken. Aanklager Jes Negron was verheugd met deze eerste stap in de goede richting naar gelijkheid binnen Riot Games. 'Vrouwen die werken in de gamewereld mogen leiden, niet lijden. Verandering is mogelijk.' Riot Games stelt dat het werk zal maken van een grondige hervorming van hun werkplek, met loontransparantie en gelijkheid bij het recruteren.

Een mooie dag voor gelijkheid in de gamewereld, dus. Maar ook een dag die er nooit had moeten komen. Want in videogames is iedereen gelijk. Virtuele verstrooiing mag nooit polariseren. (bron: The Guardian)

Getty/AFP