In de Kunst: Eva Mouton stuurt Botticelli’s Venus met een vriend op reis
In deze reeks gaan enkele Vlaamse illustratoren en schrijvers aan de slag met gender in de kunstgeschiedenis. Eva Mouton bijt de spits af met haar bewerking van Botticelli's Venus.
In het oorspronkelijke werk van de Italiaanse kunstschilder Sandro Botticelli zien we Venus, de godin van liefde en schoonheid, die aankomt op het eiland Cyprus. Ze wordt aan land geblazen door Zephyros, de god van de wind, en opgevangen door een van de drie Horen. Het schilderij werd gemaakt omstreeks 1483 of vroeger.
"In mijn hedendaagse versie heb ik Venus naast een vriend gezet. Allebei even groot als symbool voor gelijkwaardigheid. Samen zijn ze op weg naar een festival of iets dergelijks, ze maken alleszins een reisje", licht Eva toe. "Allebei dragen ze een even zware rugzak als metafoor voor verantwoordelijkheden. Soms schuilt gender in kleine dingen; de vanzelfsprekendheid waarmee ervan uitgegaan wordt dat de man de zwaarste rugzak draagt, bijvoorbeeld."
"De god van de wind is veranderd in een vrouw, de bevallige schone die het duo opvangt met een sierlijk wapperend bloemetjeslaken is een man. Bloemetjes, roze, wapperende zijden stoffen … Ze worden meestal met vrouwelijkheid geassocieerd. Ik heb er een androgyne man van gemaakt, het zou net zo goed een vrouw kunnen zijn. Misschien is het wel een vrouw? Het personage roept alleszins vragen op en is niet helder leesbaar."